Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Růst a utváření učitelské role v souvislosti s poutní cestou do Santiaga de Compostela
NOVÁČKOVÁ, Denisa
Tato bakalářská práce s názvem Růst a utváření učitelské role v souvislosti s poutní cestou do Santiaga de Compostela se v teoretické části nejprve zabývá pojmy spojenými s osobností učitele. Popisuje učitele jako profesi, jeho postavení ve společnosti a jaké jsou motivy proč si zvolit právě tuto profesi. Dále je v práci popsána profesní dráha učitelů. Tuto dráhu můžeme rozdělit na začínajícího, zkušeného a konzervativního učitele. Dalším tématem této části je stres a syndrom vyhoření a poslední kapitola první části se věnuje utvářením učitelské role a sebereflexi v profesním vývoji, s čímž je spojen model ALACT. Další kapitola je věnována osobnostnímu rozvoji, konkrétně sebepoznání a bytí člověka v přítomnosti. Poslední kapitola popisuje samotnou pouť do Santiaga de Compostela. V úvodu kapitoly jsou rozděleny možné trasy, které do Santiaga de Compostela vedou. Následuje výčet symbolů, které se k cestě vážou a jsou zde také kapitoly o ubytování a motivaci poutníků. Empirická část se věnuje analýze výpovědí tří poutnic, které pouť do Santiaga de Compostela vykonaly. Před poutí a také nyní vykonávají učitelskou profesi a snaží se postihnout, jak se během pouti a v důsledku poutě proměnilo jejich prožívání a názory, a to prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Výzkumné otázky zněly: VO1: Jaký byl rozdíl v přístupu k učitelské profesi po absolvování cesty? VO2: Jak se změnil pohled na sebe po absolvování cesty? VO3: Jaké byly silné momenty a prožitky v průběhu cesty? VO4: V jakých oblastech ovlivnila cesta život informanta? Výsledky nám přinášejí pohled na zkušenosti poutníků s absolvováním poutní cesty do Santiaga de Compostela. Dokládají nám jasné změny, které poutníci prožili v důsledku absolvování poutě. Nejdůležitější změny proběhly v rámci jejich profese učitele, rodiny a vlastní sebereflexe. Právě ta ovlivnila jejich životy nejvíce, díky ní pak mohly probíhat změny i v dalších odvětvích jejich života. Přínos této práce spočívá v tom, že nám výsledky výzkumu dokazují převážně pozitivní změny po absolvování poutní cesty. Lze se domnívat, že i čtenářům této bakalářské práce by cesta do Santiaga de Compostela přinesla blahodárné účinky nejen na jejich fyzické, ale i psychické zdraví.
Vnímání problematiky školní kázně na 2. stupni ZŠ z pohledu žáků a pedagogů
Cvejn Malá, Sabine ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na problematiku kázně a nekázně žáků na 2. stupni vybraných základních škol. Cílem práce je zjistit, jak na kázeň a nekázeň nahlížejí nejen samotní žáci, ale také jejich učitelé. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a je zde popsána kázeň z pohledu několika významných teorií. Práce se soustředí na rozdíl ve vnímání kázně a nekázně očima hlavních aktérů výchovně vzdělávacího procesu, na současné projevy nekázně a její příčiny. Praktická výzkumná část diplomové práce zachycuje výsledky výzkumu a popisuje rozdíly ve vnímání problematiky kázně učiteli a žáky 2. stupně vybraných základních škol. Pro tento kvalitativní výzkum jsem použila metodu polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovory se odehrávaly prezenčně na dvou základních školách - Roztoky u Prahy, Kralupy nad Vltavou. Další rozhovory byly získané distanční podobou skrze online rozhovory. Vzhledem k menšímu výzkumnému vzorku nelze výsledky zobecnit, ale mohou být začátkem rozsáhlejšího a dlouhodobějšího výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Osobnost žáka, osobnost učitele, motivace, kázeň, nekázeň, výchovné problémy, školní pravidla, autorita
Autorita učitelů na střední škole
Houserová, Jana
Abstrakt Bakalářská práce je zaměřena na vnímání autority učitele pohledem žáků střední odborné školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je vymezení pojmu autorita, rozdělení typů autorit, porovnání autority na jednotlivých stupních škol. Snaží se popsat osobnost učitele a zaměřuje se na vztah žáků a učitelů středních škol. V teoretické části jsem provedla porovnání a analýzu teoretických poznatků z různých odborných zdrojů. Cílem praktické části je zjistit, jak žáci středních odborných škol vnímají pojem autorita ve středoškolském prostředí, co si pod ním představují. Jaké osobnosti pedagogů, jako nositelů autority preferují a jak k nim přistupují. Zaměřila jsem se také na pohled žáků, kterým nahlíží na vlastnosti pedagogů a na rozdílnost názorů z hlediska pohlaví. Na základě sběru dat z dotazníkového šetření, vyhodnocení a analyzování dat jsem se snažila navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníku, jehož respondenty byli žáci středních odborných škol.
Spolupráce s rodinou při vzdělávání dětí od dvou let v mateřské škole
Splavcová, Hana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Syslová, Zora (oponent) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Disertační práce je věnována realitě zařazování dětí raného věku do mateřské školy České republice. Téma bylo zkoumáno z pohledu klíčových aktérů, tedy rodičů a učitelů prostřednictvím výzkumných otázek: Jaká je dostupnost vzdělávání dětí raného věku v České Jaké jsou důvody rodin pro umisťování dětí raného věku do mateřské školy? Jaké jsou přínosy docházky dítěte raného věku do mateřské školy pohledem jednotlivých aktérů? Jaké jsou způsoby komunikace a spolupráce mateřské školy s rodinou pohledem jednotlivých aktérů? ro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo 1030 rodičů a 1118 učitelů z celé České republiky. Pro hlubší poznání bylo šetření doplněno ohniskovými skupinami rodičů a učitelů. Získaná data byla analyzována s využitím otevřeného kódování, konstantní komparace a jednoduché deskriptivní statistiky. vzdělávání pro děti raného věku České republice palčivým tématem Otázka ovlivňuje pohled na její kvalitu, zároveň se prolíná širokého spektra identifikovaných důvodů Z větší části se v šetření ukázalo, že rodiče i učitelé přikládají význam přístup k dětem, naplňování potřeb dětí i rodin. otázce přínosů docházky dítěte raného věku, obdobně jako v oblasti komunikace a spolupráce mateřské školy s aktéři někdy shodují, jindy se ve svých názorech značně liší.
Profesní spokojenost učitelů v průběhu jejich profesní dráhy
PECHOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá profesní spokojeností vybraných učitelů při výkonu jejich učitelské profese. V teoretické části je charakterizována učitelská profese z pohledu historického vývoje i současných proměn, příprava učitele na profesi a téma profesní spokojenosti z celkového pohledu. V empirické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů a učitelek v průběhu jejich profesní dráhy. Výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s vybranými učiteli a učitelkami prvního i druhé stupně základní školy v různých etapách školní praxe. Výzkumné šetření se zaměřuje především na klady a zápory učitelské profese a nároky spojené s učitelskou profesí.
Syndrom vyhoření u učitelů
Hanzalová, Kristýna ; Peřinová, Radka (vedoucí práce) ; Mudrák, Jiří (oponent)
Název: Syndrom vyhoření u učitelů Cíle: Cílem této diplomové práce je analyzovat syndrom vyhoření z pohledu vyučujících, kteří tímto syndromem netrpí. Dotázaní vyučující poukazují na postupy, díky nimž zvládají těžká období a různé druhy problémů a přistupují ke své práci jako k naplňující aktivitě. Metody: Diplomová práce se opírá o psychologickou metodu s názvem Interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Data byla získána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů se čtyřmi respondenty. Tyto rozhovory byly nahrány do mobilního telefonu, poté doslovně přepsány a následně analyzovány. Výsledky: Nejvýznamnější témata, která vznikla na základě odpovědí učitelů, jsou: 1) Žáci jako hlavní smysl práce, 2) Změna úhlu pohledu jako východisko problému, 3) On-line život, nedostatek času a vystřízlivění z iluze ideálů učitele, 4) Osobnostní charakteristiky jako předpoklad pro výběr vhodného předmětu. Hlavními tématy se staly na základě toho, že tyto oblasti jednotlivé učitele v jejich praxi zásadně ovlivnily, což je zřejmé po analýze odpovědí pomocí zvolené metody. Závěr: Při analýze syndromu vyhoření by měly být brány v úvahu individuální charakteristiky učitelů a také stresory související s jejich prací. Lze tak následně zvolit vhodnou primární či sekundární prevenci pro jednotlivé vyučující. Z této studie...
Autorita učitele u žáků s lehkým mentálním postižením
Koželuhová, Aneta ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu autority učitele, konkrétně u žáků s lehkým mentálním postižením. Autorita je velmi mnohoznačný pojem, proto její význam nelze omezovat pouze na jednu definici, ale je na ni nutno nahlížet jako na proces, který se utváří a je utvářen v dlouhodobé interakci, v této práci, konkrétně mezi učiteli a žáky. V teoretické části se věnuji pojmu Autorita z historického i novodobého hlediska, také souvislostem autority s fenomény jakými jsou například média nebo kázeň. Krátce zmiňuji osobnost žáků s LMP a osobnost učitele. Pozornost je věnována také komunikaci s žáky, řešení problémů ve škole a vztahu učitel - žák. V praktické části za pomoci kvalitativní metody polostrukturovaných rozhovorů mapuji tento jev. Aby bylo možné objektivně posoudit vnímání autority u žáků s LMP je nutností srovnání výsledků s žáky bez LMP se kterými jsou taktéž vedeny rozhovory. Praktické části předchází předvýzkum. Cílem práce je zjistit, které aspekty ovlivňují autoritu učitele u žáků s LMP a jak se autorita utváří. Konkrétně, čím si ji učitelé získávají. Výsledky výzkumného šetření mohou napomoci učitelům lépe se orientovat v problematice vnímání autority žáky s LMP a tedy jim poskytnout více informací o tom, jak k takovým dětem přistupovat, aby bylo zajištěno vyšší, kvalitnější a cílené...
Role učitele na 1. stupni ZŠ při vytváření klimatu školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost
Kornoušková, Tereza ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký vliv má osobnost učitele na třídní klima a školní úspěšnost žáků. Teoretická část se zabývá třemi základními oblastmi popsanými v jednotlivých kapitolách - osobností učitele, třídním klimatem a jeho aktéry a složkami a v neposlední řadě také školní úspěšností. Se školní úspěšností obzvláště v současné době koresponduje i téma motivace žáků ve výuce. V praktické části diplomová práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu prováděného ve třetí třídě základní školy, která je velmi specifická svým složením, samotná škola zahrnuje speciální program pro mimořádně nadané žáky a v nynější době také vzdělává vysoký počet žáků s odlišným mateřským jazykem. Ve třídě se navíc objevují i žáci se specifickými poruchami učení. Tři oblasti popsané v teoretické části mapují metody typické pro kvalitativní výzkum, zúčastněné pozorování, prostřednictvím pozorovacích archů vlastní výroby i inspirovaných odbornou literaturou, a polostrukturovaný rozhovor s třídní učitelkou třídy. KLÍČOVÁ SLOVA osobnost učitele, třídní klima, školní úspěšnost, motivace ve výuce, školní třída, prvostupňové vzdělávání, pozorování, rozhovor
Profese učitele z pohledu žáků, rodičů a učitelů vybrané základní školy
Melenová, Lada ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Tato diplomová práce přináší informace o tom, jaký mají pohled na učitelskou profesi žáci druhého stupně, jejich rodiče a učitelé vybrané základní školy. Cílem práce je za pomoci dotazníků zjistit, jak žáci a jejich rodiče subjektivně vidí a vnímají učitele a jak samotní učitelé, kteří žáky vyučují, vidí svoji profesi učitele. V teoretické části se věnuji historickému vývoji vzdělávání a učitelské profesi na našem území. Dále se věnuji charakteristice profese učitele objasněním samotného pojmu, osobnostním vlastnostem a typologii osobnosti učitele. Tato část rovněž zahrnuje kapitoly věnující se kompetenci učitele, jeho autoritě a motivaci k volbě učitelské profese. V poslední části se zabývám současnou podobou učitelské profese na základní škole, požadavky na profesi a nechybí ani vybrané problémy našeho školství. V praktické části jsem pomocí dotazníkového šetření vyhodnocovala získaná data jednotlivých respondentů z řad žáků, rodičů a učitelů a následně jsem provedla analýzu dat jednotlivých skupin respondentů a učinila závěr. Klíčová slova profese, učitel, základní škola, rodiče, vzdělávání, osobnost učitele, charakteristika, kompetence, autorita, motivace, problémy školství
Hra jako výchovný prostředek v zájmovém vzdělávání
Kadlecová, Marie ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá působením hry na osobnost dítěte v mladším školním věku v době zájmového vzdělávání, konkrétně se zaměřuje na vliv hry při činnosti s dětmi s problémovým chováním. Cílem práce je, ověřit do jaké míry záměrně zvolená a pedagogicky vedená didaktická hra, dokáže omezit vznik problémů, které při začleňování těchto dětí do kolektivu nastávají a zda se pomocí hry dají zmírnit projevy chování určitého handicapu. Pomocí her si vyzkoušet možnosti začlenění těchto dětí do kolektivu běžné populace s využitím vhodně zvolených her odpovídajících věku dítěte.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.